vrijdag 30 mei 2014

Boodschappen tour


Gisteren was mijn eerste volledige dag in Zuid-Afrika, Somerset West. Ik heb even lekker uitgeslapen en vervolgens lekker rustig mijn tas uitgepakt, wat gedoucht en wat ontbeten. Het ontbijt hier? Van dat Duitse brood, helaas. ’s Middags heb ik daar voor mezelf verandering in kunnen brengen toen we boodschappen gingen doen en heb lekker wat yoghurt gehaald en muesli.



Yvon, de moeder van mijn hospita, en ik begonnen onze boodschappen tour bij de plaatselijke petshop. Eén van de medewerkers kwam naar ons toe of hij ons kon helpen, waarna Yvon hem vertelde welk voer ze moest hebben en pakte zelf de rest. We rekenden af en tegelijkertijd deed de jongeman alles netjes in een grote zak, waarna hij het zelfs in onze auto kwam zetten! Uiteraard kreeg hij hier wat knaken voor ;)

De volgende top was Pick’nPay, waar ook veelste veel medewerkers leken te zijn. Er worden hier echt banen gezócht. Bij het brood kreeg je een pakje nutella. Waar bij ons gewoon een bak zou staan, of de nutella zelfs al op het brood vastgeplakt. Stond hier een medewerkster die het uitdeelde. En ook bij de kassa (die overigens werken à la Primark) zat iemand achter de kassa, maar stond er ook iemand naast om alles in een tas te stoppen en in je karretje terug te doen. Vervolgens loop je naar buiten en komt daar weer iemand aangesprint om je kar over te nemen, je spullen in de auto te zetten en de kar weg te zetten.. Bizar!

Wat me vandaag ook op is gevallen, is dat de mensen bang lijken te zijn voor de regen hier.. Dit miezertje van vanmiddag zouden wij gewoon doorheen gefietst zijn, maar hier moeten ze moed verzamelen om de supermarkt in te lopen (wat overigens nog geen 2 meter was..)! Toen we klaar waren met alle boodschappen (drie supermarkten verder), heb ik maar de sleutel gepakt om een paraplu te pakken uit de auto.. Vraag me niet waarom ik er niet gewoon gelijk in ben blijven zitten, maargoed wij Hollanders zijn blijkbaar aardig wat gewend als ik dat zo zag vandaag!

Ook thuis wordt alles voor me gedaan. Ik had mijn bed in ieder geval een beetje recht getrokken en gezorgd dat er niets op de grond lag, zodat de Florence eventueel de vloer kon doen.. Kom ik thuis.. is mijn bed opgemaakt en is zelfs mijn pyjama opgevouwen! Werk ik nou in een hotel tijdens mijn stage, of wóón ik er? Gekkigheid! Zelfs de afwas heb ik niet mogen doen vandaag.. Niet dat ik dat normaal erg had gevonden.. Maar ik kreeg niet eens de kans om te laten zien hoe goed mijn ouders me opgevoed hebben hier! Ook met de boodschappen uitpakken hielp Florence ons.. En eerlijk..? Ik vind het maar wennen dat iedereen dit soort dingen voor je doen..

4 opmerkingen:

  1. Klinkt best anders, laat je maar verwennen, je bent er net. Straks moet je aan de slag.... Geniet, geniet en geniet xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja. Nu is het nog wel rustig op het werk gelukkig! Maar van de zomer schijnt het los te gaan! (Mijn zomer, jullie winter, haha)

      Verwijderen
  2. Fijn om t lezen dat je bent gearriveerd :) Maak er een mooie tijd van! Dikke knuffels uit Nederland! Rio & Linda

    BeantwoordenVerwijderen